Wednesday, September 17, 2008

我學日語

日本是與中國最近的國家之壹,這還不僅僅是就地理位置而言。從古至今,中國和日本之間的文化交流就沒有中斷過。而近代以來,日語更是以令人難以想象的程度塑造了我們的現代漢語。但說起來是真慚愧,我對日本的了解卻並不多。也許離我們越近的東西,反而越容易造成我們的盲點。

但誰說人生不奇妙呢。在中國一直沒有機會學習的日語,卻成為我千里迢迢來哥大念書所選修的第一門外語。語言是很有趣的東西,當你每天見到它、悉心聆聽它、大聲朗讀它,它會一滴一滴滲到你身體里,比任何教科書、理論和思想都更有化育力。這個國家、這種文化一天天向我走近,就像已經在身邊很久卻未曾覺察的一個朋友,第一次跟他用心交談,竟然就通宵達旦。而我們的相似和不同一樣的多,就像每對兄弟姐妹之間那樣。

我很慶幸自己能擁有這個學習日語的機會。這也是一個不斷開敞自己的過程,太愉快了。而這種愉快,在與大家的分享中已變得無法形容。恩,和大家一起加油!!

6 comments:

おちゃのみます said...

你的文章寫的真好 果真是中文系的 我可要好好跟你學習

大家一起加油吧 把日文學好

Xiong said...

ありがとうございます!

Let's study hard and help each other!

xinxin^^ said...

こんにちは、luxiongさん。私は しんです。わたしは マレアシアじんです。ちゅうごくごとにほんごがすきです。でも、ちゅうごくごがたいすきです。それから、ちゅうごくに いきまました。わたしは ちゅうごくがとてもすきです。
嗨,你好.我叫欣,来自马来西亚.我个人很喜欢中文和日文,但是最喜欢还是中文.我本来想修中文系,但不能.去年我曾去过中国的一个地方,汕头.我真的很喜欢中国.你住在中国哪个地方?那里是怎样的呢?

Xiong said...

Hi, xinxin, so nice to meet you here! Your home country is very beautiful, my father has been to there once and brought back many souvenirs to me and I love them so much!! I came from Hunan Province,actually, is relatively close to the place you have been to, Shantou. And I studied in Beijing before I come to U.S.A for the first time this year to continue my study. My major is pre-modern Chinese Literature, so I love Chinese literature most as you do:) What about you? Hope you can realize your dream and meet you in China! Good luck!

LAN said...

こんいちは。わだしはluantianです。
"在中國一直沒有機會學習的日語,卻成為我千里迢迢來哥大念書所選修的第一門外語"
呵呵,真像你说的我从来都没想过要学日语呢,都是机缘巧合.我们对日本的关注了解远远没有欧美国家多.学了日语后慢慢也开始注意了,这是有意识和潜意识的结合吧.
PS:我好久不用中文写东西了,说起话来可能颠三倒四...

xinxin^^ said...

haha.i like shantou university very much since i went there once.a very beautiful university.i wish i could have the chance to china to further my study after i get my first degree.my major course is translation and interpretation.There is quite a number of China students in my university,USM.however,i dont have the chance to know them.why do u come to this uni to pursue pre-modern chinese literature but not your home country?